Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

غير]متاح] | [In]Accessible

غير] متاح]

في عام ١٩٦٧ قدم ميشيل فوكلو مفهوماً جديداً وهو الانتباذ المكاني أو "هيتروتوبيا"، واصفاً إياه بأنه أقرب طريقة يمكن من خلالها إنشاء أماكن تماثل تلك الموجودة في المدينة الفاضلة، فبينما لا يمكن للإنسان في الواقع خلق المدينة الفاضلة يمكنه خلق أماكن قريبة لها تكاد تتصف بالكمال والتي يجب أن تجمع ما بين الصفات المرغوبة والغير مرغوبة في نفس المكان ناقلاً إياها من خيال الإنسان إلى الواقع. بعد دراسة الخصائص التي يتميز بها الانتباذ المكاني فقد قرر أنه سيتم التعامل مع هذه الأماكن عن طريق كيفية الدخول لها، حيث كان فوكلو مهتماً بالمكان ودوره في خلق تباينات في السلطة والقوة في المدينة ودور التصميم العمراني في التحكم في تصرفات البشر؛ ومن هنا يأتي التساؤل: ما هو أثر المكان في زمان تُخصَّص فيه الأماكن العامة لتصبح [غير] متاحة؟

تدعو موانئ في موسمها الأول :[غير] متاح، مجموعة من الفنانين ليتأملوا في مفهوم الانتباذ المكاني الذي بات الآن يتعرض طريق استمرارية الحياة الطبيعية، محطماً بذلك ذاكرتنا المشتركة عن المكان مؤدياً لروايات متباينة عن توصيف المدينة. المدينة المعاصرة اليوم مجزأة، مبعثرة الهوية ومقسمة بالحواجز، كاشفةً عن فجوات في هيكلها المادي والاجتماعي، فالمدينة ذات النسيج المنتظم أصبحت تحوي مقاطعات منفصلة عن بعضها. طُلِبَ من الفنانين التجاوب مع الموضوع عن طريق البحث في الظروف التي أدت للانتباذ المكاني. قام كل فنان بمعالجة الموضوع بطريقة مختلفة بدءاً من الحدود المكانية الملموسة وصولاً إلى تلك الغير ملموسة للمدينة

تستضيف موانئ عدة متحدثين الذين سيقومون بمناقشة بعض المشاريع التي تُكامِل موضوع الموسم والأعمال الفنية المرافقة في العرض. سوف تناقش هذه المحاضرات تساؤلات حول "من لديه الحق في المدينة؟" عبر التطرق لعدة مشاريع أٌقيمت تحت نفس السياق في أماكن متفرقة من العالم. سيتم تغطية عدة مواضيع من خلال المحاضرات، مثل أهمية التوثيق كمفتاح لفهم المدينة، تداعيات بناء مبنى منعزل عن بقية المدينة، طرق البناء الغير تقليدية والتي من شأنها تغيير النسيج العمراني للمدينة، بالإضافة إلى تأثير المعرفة العامة على تكوين المساحات في المدينة. سيقوم كل من المتحدثين بعد تقديم محاضرته بالقيام بورشة عمل تهدف إلى تشجيع المشاركة من قبل العامة وفق إطار ممنهج، حيث تشرع ورشات العمل هذه بتوثيق الهيكل الملموس وغير الملموس للمكان الذي تقام فيه الفعالية متبوعاً ببعض المداخلات التصميمية

يهدف هذا الموسم إلى التمعن في منهاج التطور العمراني في البحرين و استكشاف الأبعاد المكانية وآثارها على المدن

[In]Accessible

In 1967, Michel Foucault introduced the concept of heterotopias, describing them as the closest physical representations of utopias; stating that they must juxtapose desirable and undesirable qualities in order for them to exist in reality. After a thorough assessment of the principles of heterotopias, it was decided that they would be approached by the means of their accessibility. If Foucault was concerned with space as an institutionalized differentiation of structures of power and the agency of architecture in influencing human behavior, then what are the spatial implications of an era where public spaces are becoming inaccessible?

In its first season, [In]Accessible, Mawane invited artists to contemplate on the many heterotopias that interrupt the continuity and normality of the ordinary in our recent times, shattering the collective memory of space and resulting in many narratives about the city. This city that has become fragmented, partitioned and divided demonstrates a discontinuity in its physical and social structure, a grid city, which is an entity of enclaves and pockets. The artists were requested to respond to the theme by exploring the circumstances that lead to the creation of heterotopias. Each of the artists has approached the theme in a different manner, from the physical to the virtual demarcations of spaces in the city.

Invited guest speakers will present talks from their experiences, emphasizing their diverse approaches to accessibility of the city whilst complementing the artists’ exhibitions. These lectures will illustrate a common concern towards the right to the city by discussing a diverse range of existing projects around the world. A number of issues are covered through the talks; for example, the importance of documentation to provide access to knowledge about the city, the aftermaths of building an enclave in the city, unconventional building techniques that can change the city fabric and the role of common knowledge in design.  Following the talks, the presenters shall conduct workshops that aim to encourage public participation through an orderly framework, starting first with documenting the physical space and the social structure at the location of the exhibition, followed by urban interventions.

This season aims to explore Bahrain’s urbanity to expose contemporary spatial developments and their consequences in our cities.

المجالس

قبل افتتاح الموسم الأول في شهر يناير عقدت سلسلة من اللقاءات لإشراك أعضاء موانئ والفنانين المدعوين والمعماريين والأكاديميين والمثقفين ومندوبين من جمعية دمستان الأهلية في نقاشات تهدف إلى تطوير عمل المبادرة من خلال التعاون وإشراك شريحة واسعة من المعنيين. كانت هذه النقاشات ذات طابع غير رسمي مما سمح لها أن تكون منصة مهمة  للتأمل في أعمال الفنانين ومناقشة ما تود المبادرة الوصول إليه وأهمية ذلك لسكان المنطقة

تم نسخ جميع النقاشات وسيتم نشرها في كتاب يوثق الموسم الأول [غير] متاح، في مجمله

Majalis

Leading up to the inauguration of the first season in January, a series of gatherings were held to engage Mawane’s members, as well as invited artists, architects, academics, intellectuals and representatives from the Damistan community in discussions meant to develop the initiative’s work in a collaborative manner. Informal in nature, they provided for a critical forum to reflect on the work produced by the artists thus far and to discuss the initiative’s reach, its initial curatorial concepts and its relevance to the locals.

The discussions have been transcribed and will be published in a book that documents the first season, [In]Accessible, in its entirety. 

 Image courtesy of Nasser Alzayani

Image courtesy of Nasser Alzayani

تصميم المعرض

المعرض يتكون من سبعة عناصر كل منها ذات شكل متوازي المستطيلات يمكن التلاعب في ترتيبها وإعادة تشكيلها وفقا لشروط محددة في مواقع مختلفة، صمم هذا التركيب كي يحافظ على تجانس بصري يسمح له بالتوسع في المستقبل. التصميم يحاكي ما يرمز له في عالم الفن بالمكعب الأبيض الذي تجرد فيه الأسطح من كل الزخارف بهدف إبراز العمل الفني المعروض

للتصميم وظيفتان، فتقوم أربعة من عناصر التصميم ذات الأشكال والأحجام المختلفة بوظيفة الغلاف البيئي الذي يحمي الأعمال الفنية التي ستعرض في مكان عام مفتوح عوضا عن المعارض والمتاحف، بقية العناصر تقوم بوظيفة المقاعد التي تدعو الجمهور للجلوس وتأمل الأعمال المعروضة. عندما توضع هذه العناصر قريبا من بعضها تنتج تكوين متناغم يحوي على تجربة مكانية منغلقة، ويمكن أيضا توزيع العناصر على مساحة أوسع لتشجيع زوار المعرض على استكشاف الموقع المختار حول طريق منسق لإبراز المساحات المميزة

موانئ تشجع الفنانين الناشئين أن يجربوا ويوسعوا قدراتهم البصرية من خلال استخدام العناصر الأربعة المخصصة للعرض. الهدف من ذلك هو إتاحة الفرصة لهم للتجربة واختبار قدراتهم في التعامل مع مساحات عرض متباينة ومواد عدة تحفزهم على إنتاج أعمال جديرة بالاهتمام تمثل جانب من جوانب مسيرتهم الفنية

Exhibition Design

The exhibition design consists of a series of seven homogeneous cuboids that can be playfully arranged in accordance to specific conditions at different sites. With reverence, the mobile installation, designed to seamlessly maintain a unified visual coherence with any future expansions, emulates the iconic white cube’s decontextualizing temperament with abstract, undecorated surfaces that foreground the essence of the artworks on view.

Functionally, four of the cuboids are different sized vitrines which operate as environmental envelopes for artworks usually shown in galleries and museums rather than outdoor public spaces. These are complemented by a number of benches which invite the audience to take the time to reflect on the works on display. When clustered in close proximity, the cuboids produce a harmonious composition and a contained spatial experience. Alternatively, the cuboids could be dispersed over a wider area to encourage visitors to explore the chosen sites along a curated path, emphasizing distinctive spaces on their way.

Mawane encourages emerging artists to experiment and expand their visual capacities. Accordingly, the exhibiting artists were required to use all four vitrines for their exhibitions. Such a parameter is intended to stimulate experimentation with new scales and materials in order to produce worthwhile results that represent new facets in their creative production.